Doorbreek de muur tussen recruitment en marketing
Sander Huisman

/ Doorbreek de muur tussen recruitment en marketing

Doorbreek de muur tussen recruitment en marketing...

…en zet jezelf op de kaart als werkgever!

De arbeidsmarkt blijft bijzonder krap. In steeds meer sectoren hebben werkgevers last van personeelstekorten. Werkgevers zeggen dat ze bij bijna de helft van de vacatures moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Vooral in techniek, zorg en IT is het lastig, maar nu ervaren zelfs overheid, juridische sector en sales dat het vinden van de juiste mensen moeizaam gaat. Gelukkig zijn er manieren om niet in deze war for talent ten onder te gaan.

Bedrijven met sterke persoonlijkheden zijn het krachtigst. Denk aan namen als Google en Coolblue, zij trekken nieuw talent aan door wie zij zijn en waar zij voor staan. Volgens LinkedIn geven bedrijven met sterke employer brands in vergelijking met concurrenten gemiddeld 43 procent minder uit per aangenomen sollicitant. In plaats van veel geld te investeren in advertentiecampagnes, plukken deze bedrijven de vruchten van hun aantrekkelijke werkgeversmerk.

Marketing en recruitment

Een dergelijke reputatie krijg je door je te onderscheiden van andere partijen en duidelijk te maken waar de kracht van je organisatie zit. Opvallen doe je met behulp van creatieve recruitmentcampagnes. Een succesvolle campagne begint bij een goede samenwerking tussen human resources (HR) en marketing. Traditioneel gezien zijn dit twee losse vakgebieden, maar beide streven ze naar interactie met de doelgroep en naar conversies. Arbeidsmarktcommunicatie en branding zijn een gezamenlijk thema. Een creatieve (online) strategie en de inzet van datagedreven marketing maken recruitmentcampagnes onderscheidend en effectief.

Creatieve recruitment campagnes

De basis is dus een sterke identiteit en het creëren van een plek waar mensen graag willen werken. De volgende stap is dit bekendmaken aan de buitenwereld. Dit is waar HR en marketing of public relations (PR) samenkomen. Kijk daarom verder dan de usual suspects zoals recruitmentbureaus en vacaturesites. Een creatief idee of afwijkende campagne die stof doet opwaaien, werkt verbluffend goed voor je merk als werkgever.

Concreet? Denk aan creatieve campagnes die veel publiciteit opleveren en laten zien waar je bedrijf voor staat. Dit deed IT-bedrijf Pink Elephant bijvoorbeeld. Wie bij het bedrijf komt werken, krijgt een adelijke titel. Door kleine stukjes grond in de Schotse Hooglanden te kopen op naam van de nieuwe medewerkers, mogen zij zich vanaf dat moment Lord of Lady van Glencoe noemen. Zoek je internationaal talent? Attendeer internationale reizigers op werken in Nederland met behulp van bijvoorbeeld digital billboards op Schiphol.

E-recruitment

Voor diverse bedrijven, zowel in B2B als Health, heeft Lemm en Ten Haaf creatieve strategieën en campagnes ontwikkeld. Een strategie gebaseerd op creatieve content – met bijvoorbeeld video als basis – kan veel doen. Door deze content slim weg te zetten via paid, owned en earned media bereik je veel kandidaten – zeker wanneer je online advertising en sociale media inzet om gericht bepaalde doelgroepen te targeten. Daarmee bereik je namelijk niet alleen meer potentiële kandidaten, je werft vaak ook nog eens betere kandidaten tegen lagere kosten doordat je kunt adverteren op basis van clicks of conversies (solliciataties). Voor DEKRA Nederland lanceerde Lemm en Ten Haaf /B2B de online recruitmentcampagne ‘A-werkgever DEKRA’, waarbij we specifieke functieprofielen benaderen via Google Display, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Wat zijn je waarden?

Je kunt de corporate values van je organisatie in de campagne naar voren laten komen, maar nog beter is het om de ‘werken bij’-waarden op te nemen. Voor sollicitanten is het prettig om te lezen of zien hoe een dagelijkse werkdag eruit zal zien en hoe de waarden van het bedrijf hierin verweven zijn. Laat je collega’s aan het woord over hoe zij hun werkdag ervaren – met een positieve insteek, natuurlijk. Wil je millennials werven? Houd dan rekening met de waarden die bij deze specifieke groep kandidaten (doorgaans) passen: groen, duurzaam, zingeving, maatschappelijke impact.

Candidate experience

Verderop in het proces, tijdens de recruitmentprocedure, is het overigens raadzaam om goed na te denken over de ‘candidate experience’. Zoek je sollicitanten voor je bouwonderneming? Nodig hen dan niet uit op het hoofdkantoor, maar laat de gesprekken plaatsvinden op een bouwlocatie. Veel inspirerender.

Met de handen in het haar?

Mocht je er zelf niet uitkomen: bij Lemm en Ten Haaf/B2B gaan we de uitdaging graag met je aan. Een toenemend aantal opdrachtgevers weet ons hiervoor te vinden. Zo hebben we voor recruitment-organisatie HeadFirst eerder een succesvolle campagne gelanceerd om freelance ict’ers te activeren voor een nieuw digitaal platform voor werving en selectie.

Meer werk

Voor Medux hebben we zowel de corporate website als de ‘Werken bij’-website gerestyled en gemoderniseerd, inclusief nieuwe content, waaronder interviews met de eigen mensen, fotografie en video. Volledig in lijn met de nieuwe positionering en merkidentiteit.

Weten waar je voor werkt

En tot slot werken we voor diverse recruitmentbureaus zoals Tracks en Legal People aan positionering, website en campagnes.

Interesse? Neem contact op!

Interesse in de details? Of weten wat je zelf kunt doen? Neem contact met ons op en we bespreken jouw situatie, waarna het grote werven kan beginnen!

Geschreven door: Sander Huisman