/ De kracht van infographics
De kracht van infographics
Steeds vaker zie je websites, blogs en social media-platformen waar gebruik gemaakt wordt van infographics om een verhaal te vertellen. Grafische hoogstandjes met veel aandacht voor vorm en typografie. Meestal ondersteund met kleurrijke illustraties of gelikte grafieken en diagrammen.
Deze infographics – ofwel informatieve illustraties – geven uitleg over een object, idee of situatie. Meestal met een combinatie van tekst en beeld. De kracht van infographics is vaak dat grote hoeveelheid data of ingewikkelde verhalen op een heldere, overzichtelijke en visueel aantrekkelijke manier worden overgebracht.
Aangezien mensen vaak geen moeite doen om een lange tekst op een webpagina te lezen – zij scannen de inhoud van de pagina – kan een infographic erg bruikbaar zijn om informatie over te brengen. Bovendien heeft zo’n opvallende infographic meer impact en veel stopping power. Zoals een foto meer kan zeggen dan 1.000 woorden, kan een goede infographic een complex verhaal in 30 seconden duidelijk maken.
In de strijd om de aandacht van de lezer is een goede infographic een krachtig instrument om je boodschap over te brengen. Bovendien is een aansprekende infographic aantrekkelijk om te delen via social media. Kortom: nog meer aandacht voor het verhaal dat je wilt vertellen en grotere kans dat het verhaal ook daadwerkelijk blijft hangen.
Om te laten zien hoe fraai en divers infographics er uit kunnen zien – van statische afbeelding tot interactieve animatie – heb ik hieronder een aantal voorbeelden verzameld:
The life of Julia – Barack Obama (interactieve infographic)
Van print naar iPad
De ‘Pioneer Plaque’ (de ultieme infographic?)
Charles Minards informatiegrafiek van Napoleons invasie van Rusland