/ De wereld van Clubhouse en podcasts: welke kansen biedt het voor bedrijven?
De wereld van Clubhouse en podcasts: welke kansen biedt het voor bedrijven?
Weinig zaken ontwikkelen zich zó snel als technologie. Maar de ene app is de andere niet, en sommige apps of initiatieven verdwijnen net zo snel als ze gekomen zijn. De technologische wereld is hard, echte succesverhalen zijn schaars en vooral afhankelijk van advertentie-inkomsten (of kapitaalinjecties). Welke ontwikkelingen zijn het nou waard om in de gaten te houden voor B2B-bedrijven?
Clubhouse: online kroegpraat, of meer dan dat?
Laten we beginnen met de app die (vooral onder jongeren) enorm aan populariteit wint, Clubhouse. De naam zegt het al: een clubhuis, vol met kamers waarin verschillende sprekers en presentatoren – veelal boeiende – gesprekken voeren. Als geïnteresseerde kun je zo’n kamer bezoeken, digitaal tussen het publiek zitten en zelfs deelnemen aan het gesprek door je hand op te steken. De moderator kan vervolgens de keuze maken om jouw microfoon aan te zetten.
De roep om exclusieve rooms is interessant voor marketeers
Interessant, zeker als je de kamers weet te vinden waar onderwerpen worden besproken die voor jou boeiend zijn. En die onderwerpen zijn aardig uiteenlopend: van nabesprekingen van prime time televisieprogramma’s tot aan marketinggoeroes die je vertellen hoe je met social media je geld kunt verdienen. Voor bedrijven wordt het echter pas echt interessant als ze het gebruik van de app winstgevend kunnen maken. Maar hoe? Op het moment is de app nog gratis en advertentievrij, maar de roep om exclusieve ‘kamers’ op te kunnen zetten en mensen pas na betaling toegang te geven, wordt steeds luider. Concrete lucratieve voorbeelden van business cases zijn er nog niet echt, maar dat de app – die inmiddels op één miljard dollar gewaardeerd wordt – voor mogelijkheden zorgt, staat vast.
Fundamenteel anders adverteren – ook voor B2B
Waar die concrete, lucratieve voorbeelden wél te vinden zijn, is in de wereld van podcasts. Althans, in Amerika, waar Spotify meer dan 100 miljoen dollar betaalde om de podcast van Joe Rogan exclusief te mogen streamen. In Nederland staat het concept van een fatsoenlijk verdienmodel rondom podcasts nog in de kinderschoenen, maar zijn er wel al heuse podcastuitgevers. Dag & Nacht Media bijvoorbeeld, verantwoordelijk voor podcasts als Televisië en De Rode Lantaarn, biedt haar podcastmakers de beschikking over een ‘advertentienetwerk’. Een ‘fundamenteel andere’ manier van adverteren, want, zo zeggen ze, het publiek is loyaal en luistert aandachtig, en veel meer bereid om tot actie over te gaan dan bij andere advertentievormen.
Big tech en de jacht op podcasts
Dat podcasts een interessant medium zijn, blijkt wel uit de gretigheid waarmee grote techbedrijven erin investeren. Nu het adverteren binnen podcasts steeds populairder wordt, zien bedrijven als Amazon en Facebook hier ook wel brood in. Als platform kunnen zij advertenties verkopen en hieraan (het meeste) geld verdienen, zo is de gedachte. Het adverteren binnen een podcast is zo populair doordat podcastmakers uitzonderlijk veel over hun luisteraars weten. Je kiest namelijk bewust ervoor om naar een bepaald thema te luisteren, en die informatie zegt veel over jouw interesses. Gericht adverteren is daardoor een stuk makkelijker dan op andere (online) platforms.
Podcastadvertenties kunnen bestaan uit simpele sponsored content, nog het meest te vergelijken met reclame op de radio, maar evengoed uit zogeheten documentary ads, waarbij de presentator van de podcast met een adverteerder belt om over het product of dienst in gesprek te gaan. Hou hierbij wel in het achterhoofd dat de boodschap van jouw merk past binnen de betreffende podcast, anders kun je zomaar de plank misslaan.
Hulp nodig bij je B2B marketing? Neem contact op!
Gelukkig kunnen wij daarbij helpen. Naast podcasts zijn er natuurlijk ook nog tal van andere opties om het verhaal van jouw organisatie te vertellen en te verspreiden. Meer weten over de (on)mogelijkheden? Neem dan contact op. We denken graag met je mee.
Geschreven door: Siebe Huizinga
Siebe Huizinga
Copywriter