/ Wat te verwachten van Google Analytics 4
Wat te verwachten van Google Analytics 4
Het einde van de bounce rate en een compleet andere manier van meten: het is slechts een greep uit de veranderingen die Google Analytics 4 met zich meebrengt. Op zijn zachtst gezegd een ingrijpende wijziging, niet in de laatste plaats omdat de overgang naar GA4 geen keuze is. Iedereen zal ermee moeten (leren) werken, want het vervangt volledig Universal Analytics (UA). Daarom vertellen we je in deze blog graag wat meer over wat je kunt verwachten.
Van sessies naar events
Het ingrijpende aan deze overgang zit hem in de manier waarop GA4 meet. Want waar data voorheen vooral op basis van sessies en gebruikersdata gemeten werd, gebeurt dat nu door middel van events. Die gebruikersdata (zoals je leeftijd of geslacht) werd verzameld aan de hand van cookies of je browserinstellingen. Jarenlang een prima manier om te meten, maar door de opkomst van bijvoorbeeld onepagers (websites die bestaan uit één pagina) en videospelers wellicht een beetje achterhaald. Je wil tenslotte net zo goed weten wat jouw bezoekers op dit soort pagina’s doen en als dat niet kan, loop je interessante en belangrijke data mis.
Het sleutelwoord van Google Analytics 4
Zo moeten ze bij Google (ook) gedacht hebben, want vanaf GA4 is het sleutelwoord ‘parameters’. Maar hoe zit dat precies? Iedere actie op jouw website – van het bezoeken van een pagina tot het bekijken van een video – wordt gemeten als een event. De informatie die bij zo’n event wordt meegestuurd, zoals bijvoorbeeld de scroldiepte van een bezoeker, telt als een parameter. Welke parameters er (kunnen) worden meegestuurd, is weer afhankelijk van het type event. Niet voor niets noemt Google het een event driven datamodel. Deze nieuwe manier van meten moet ervoor zorgen dat Analytics ons veranderde online gedrag beter en nauwkeuriger weergeeft.
Bepaal zelf wanneer een bezoeker waardevol is
Zoals gezegd betekent de komst van GA4 dat we afscheid nemen van de bounce rate. Voor veel marketeers was deze statistiek op zichzelf al niet heel waardevol en die boodschap lijkt in Californië ook te zijn aangekomen. Het meten op engagement is namelijk vervangen door zogeheten engaged sessions, die niet alleen een stuk nauwkeuriger zijn, maar waarbij je bovendien voor een deel zelf kunt bepalen wanneer een bezoeker überhaupt ‘engaged’ is. Je stelt namelijk zelf de conversie in die hij/zij moet uitvoeren.
Meer data, meer werk, meer waarde
Al deze wijzigingen leiden ertoe dat er meer relevante data te interpreteren valt. De focus ligt voortaan veel meer op kwaliteit dan op kwantiteit. Het zorgt er echter wel voor dat je in het begin wellicht opnieuw op zoek moet naar de juiste interpretatie van gegevens en het leggen van nieuwe verbanden. Maar als dat uiteindelijk zorgt voor waardevollere inzichten, dan is het dat dubbel en dwars waard.
Het B2B bureau van Amsterdam
Wellicht is deze Google-update ook aanleiding voor een update van jouw merk en website. Lemm en Ten Haaf /B2B is hét B2B-bureau van Amsterdam en omstreken. We kijken er met een frisse en zakelijke blik naar. Interesse? Neem contact op.
Geschreven door: Siebe Huizinga
Siebe Huizinga
Copywriter