/ Hoe brief ik mijn reclamebureau?
Hoe brief ik mijn reclamebureau?
Als B2B reclamebureau ontvangen we dagelijks briefings. Of het nu gaat om een veelzijdige introductiecampagne met uiteenlopende uitingen of een eenvoudige roll-up-banner voor op een beurs – iedere opdracht begint met een briefing.
En wat erg belangrijk is, is de kwaliteit van die briefing. Een goede briefing is tenslotte vaak de voorbode voor een goed resultaat – shit in, shit out – en voorkomt bovendien onduidelijkheden. Het zorgt ervoor dat wij als B2B bureau de uitgangspunten van de klant begrijpen en zo het maximale uit een opdracht kunnen halen.
Niet teveel, niet te weinig
Hoe zet je een bureau nu goed aan het werk? Wat moet er allemaal in een briefing staan?
“Niet te veel informatie, want dan kun je kijken waar we zelf mee komen?”
Dat kan een strategie zijn, maar de kans bestaat dat we dan niet helemaal aan je verwachtingen voldoen.
“Zo uitgebreid mogelijk, zodat je zeker weet dat we niets missen?”
Nee, dat hoeft ook niet. Dus bespaar je de moeite! Een enorme briefing kost zowel bureau als klant (onnodig) veel tijd en leidt af van de essentie.
De perfecte briefing
De perfecte briefing bevat in elk geval een aantal essentiële zaken, zoals de doelgroep(en) waarvoor het eindproduct bedoeld is: tegen wie praten we, hoe denken ze, wat is hun klantreis (buyer journey). Ook belangrijk: wie is de concurrentie en hoe onderscheiden we ons daarvan? Wat is onze unieke propositie en wat is de belofte (of insteek) van jouw dienst, product of merk?
Deze informatie biedt ons een leidraad bij het ontwikkelen van de eerste ideeën. Daarnaast geeft een budgetindicatie richting aan hoe groot of klein we mogen denken. Dat hangt nauw samen met de beoogde doelstellingen, die we in de gaten houden aan de hand van concrete en meetbare KPI’s.
Je staat er als klant niet alleen voor
We zien regelmatig dat bedrijven het best een uitdaging vinden om een goede briefing op te stellen. Niet gek, want het is voor velen geen dagelijkse kost. Daarom helpen wij je graag op weg met behulp van een briefingsformulier: handige houvast voor een heldere en volledige briefing. Als we die eenmaal ontvangen hebben, kunnen we aan de slag.
We bijten ons vast in het vraagstuk en verdiepen ons in jouw wereld en doelgroep. Aansluitend koppelen we onze eerste inzichten en aanpak terug in een debriefing, met daarin ook een planning en een kostenopgave. Zo’n debriefing is een gezamenlijk document van klant en bureau. Is deze eenmaal geaccordeerd, dan vormt het een handzaam ijkpunt om te bepalen of in het verloop van het project nog steeds de juiste uitgangspunten worden aangehouden.
Download het briefingsformulier
Benieuwd naar het formulier? Download het briefingsformulier hier.
Heb je alle onderdelen eenmaal ingevuld, dan ben je al een heel eind op weg naar ‘de perfecte briefing’.
Geschreven door: Siebe Huizinga
Siebe Huizinga
Copywriter