/ ‘Mobile First’ in de B2B-marketingstrategie
‘Mobile First’ in de B2B-marketingstrategie
Enig idee hoe vaak je website op een smartphone wordt bezocht? En hoe de mobiele gebruikservaring van jouw websitebezoekers is?
Gemiddeld is meer dan de helft van al het verkeer afkomstig van een mobiel of tablet. B2B websites lopen daarop achter, desktops zorgen nog voor de meeste traffic, maar ook daar zie je dat het percentage mobiele website bezoekers maandelijks groeit. Dit geldt voor Nederland. Wereldwijd is het gebruik van mobiele devices zelfs een stuk hoger!
Met een stijgend aantal mensen die dagelijks mobiele apparaten (smartphones en tablets) gebruiken om websites te bezoeken, is een mobiel-vriendelijke website cruciaal.
Daarnaast heeft Google recent aangekondigd (maart 2018) dat ze bezig zijn met een mobile first index. Dat houdt in dat alle website worden gecrawld door smartphone bots. De pagina’s die deze bots indexeren krijgen een hogere ranking dan desktop-pagina’s.
Hoewel ‘mobile first’ niet helemaal een nieuwe trend is, neemt het een steeds belangrijkere plaats in in de B2B-marketingstrategie.
Kansen voor B2B-marketeers
Mensen gebruiken hun mobiele devices om te communiceren, voor entertainment, het volgen van nieuws, informatie in te winnen en voor het doen van aankopen. Dit geldt net zo goed voor de zakelijke professional als voor de consument. Aangezien mobiel steeds belangrijker wordt voor zakelijke kopers, liggen hier grote kansen voor B2B-marketeers.
Consultancy bureau BCG meldt: “B2B-marketingleiders gebruiken mobiel om klanten te betrekken, en het heeft een duidelijke impact, waaronder verkorte aankooptijd en een hogere klantentrouw.” Mobiel beïnvloedt naar verluidt gemiddeld meer dan 40% van hun omzet.
Uit onderzoek van BCG bleek dat 80% van de B2B buyers mobiel op het werk gebruiken. En meer dan 60% meldt dat mobiel een belangrijke rol speelde bij een recente aankoop.
Voorop lopen met mobiel engagement
Met alleen een snelle en gebruiksvriendelijke mobiele website ben je er nog niet. Ook je zoekmachine marketing, e-mailmarketing en social media marketing dienen naadloos aan te sluiten op een optimale mobiele ervaring voor je doelgroep. Een holistische mobiele engagement strategie kan je concurrentiepositie enorm versterken. Als B2B buyers je concurrent niet tegenkomen in de oriëntatiefase, dan zullen ze deze ook niet meenemen in hun koopbeslissing.
Optimaliseer je mobiele website
Waar te beginnen? Start met het optimaliseren van je mobiele website. Belangrijk is hierbij de snelheid van je mobiele website. Een eerste algemene indruk van je site snelheid is te verkrijgen via de PageSpeed Insights tool van Google.
- Minimaliseer de laadtijd van je website. Dit wordt onder andere bepaald door de webserver, maar ook de snelheid van de verbinding van de gebruiker (3G, 4G, etc.)
- De belangrijkste content moet direct zichtbaar zijn en binnen drie seconden geladen.
- Optimaliseer afbeeldingen, gebruik bijvoorbeeld Compressor.io. Deze tool comprimeert afbeeldingen zonder kwaliteitsverlies.
- Verminder het aantal verwijzingen (requests) naar Javascript, stylesheets, afbeeldingen en verklein deze bestanden of voeg ze samen.
Een andere tool van Google waarmee je kunt testen hoe goed je website is geoptimaliseerd voor mobiele devices is de nieuwste tool Test My Site. De tool geeft weer hoelang het duurt voordat je site wordt geladen en hoeveel verkeer je in potentie mist, vanwege de laadtijd.
Google Chrome HTTPS deadline
Tot slot nog even iets anders. Maar niet minder belangrijk! Vanaf juli 2018 zal Google waarschuwingen vertonen in Chrome als een website onveilig is. Een onveilige website is een website zonder dataversleuteling door middel van een SSL-certificaat. Is je website niet veilig, dan zal het aantal websitebezoekers onherroepelijk teruglopen.
Aan de slag!
Google heeft veel invloed op wat de succesfactoren van je website zijn, je kunt dit negeren, maar je kunt er ook je voordeel mee doen. Wil je meer weten over het optimaliseren van je mobiele website of kom je er net achter dat er nog geen slot op je website zit, neem dan contact op, wellicht kunnen we je hierbij helpen. Laat die kans om voorop te lopen met een ‘mobile first’ strategie niet liggen!
Geschreven door: Sander Huisman
Sander Huisman
Digital Director