/ Tijd voor creativiteit
Tijd voor creativiteit
Iedereen heeft het tegenwoordig over tijd en geld. Er is er niet zoveel meer van, in elk geval minder dan we hadden. Hoe gaan we daarmee om?
Alles moet sneller en goedkoper. Dat roept vragen op. Hebben vliegtuigen wel voldoende onderhoud gehad, zodat reizigers met een gerust hart kunnen instappen? Staan stoplichten niet té strak op elkaar afgesteld, om de doorstroom van het verkeer te versnellen? Wordt in de ziekenhuizen wel álles uit de kast gehaald om patiënten beter te maken, of krijgen financiële motieven de overhand?
Redden jullie het een beetje?
Ook de bureauwereld wordt ermee geconfronteerd dat alles sneller en goedkoper moet. Hoe gaan we hiermee om? De tijd om gedegen briefings op papier te zetten, ontbreekt steeds vaker. De interne klant, account, staat steeds sneller aan het bureau van ons creatieven. Om te vragen naar de status van projecten. 10 jaar geleden was de meest gestelde vraag onder creatieven: ‘heb je deze week nog mooie dingen gemaakt?’. Nu is het: ‘redden jullie het nog een beetje daar op het bureau’? Het gaat steeds minder om de inhoud en steeds meer over het financiële plaatje.
Waar is het vakmanschap?
Laten we weer focussen in plaats van te multitasken. Je specialisme navolgen, in plaats van dingen half en snel doen. Maar ja, dat kun je makkelijk zeggen. Feit is dat er gewoon minder ruimte is. Maar toch: als de stemming en het geloof verdwenen zijn in de markt, moeten wij die zèlf maken. En dat doe je niet zonder creativiteit. Juist nu kun je als bedrijf excelleren met slimme commerciële en creatieve concepten. Meer budget vragen is daarbij vaak geen optie. Maar meer tíjd krijgen is een must. Het gaat – meer dan ooit – om wat communicatie oplevert. En creativiteit genereert omzet. Zo simpel is het. Meer tijd voor creativiteit dus!