Introductiecampagne nieuw wortelras in Nederland en Duitsland
Bayer Seminis vroeg Lemm en Ten Haaf /B2B een introductiecampagne te ontwikkelen voor Caribou, een nieuw wortelras dat met onder meer een hogere netto-opbrengst en onderscheidende producteigenschappen de aanval op gevestigde orde inzette.
Een serieus alternatief
Dealers, distributeurs, verwerkers (wassers), kwekers en uiteindelijk ook de consumenten zelf moesten worden geïnformeerd dat er een nieuwe ster aan het wortelfirmament is verrezen. Dat kwam mooi uit, want de markt was toe aan het doorbreken van de bestaande monopoliepositie van een concurrent. Er is nu een serieus alternatief. Naast awareness werd de doelgroep geactiveerd om naar de website te gaan en deel te nemen aan de ‘open dagen’.
New kid on the block
Met online en print advertenties in vakmedia werd de markt geïnformeerd over the new ginger kid on the block. Naast de product usp’s werden ook de merkwaarden van ‘moedermerk’ Bayer in de strijd gegooid. Via email en traditionele DM werd de doelgroep direct benaderd, terwijl ze ook via verschillende social kanalen de boodschap voorbij zagen komen.
Wortelweken
De deelname aan ‘De Wortelweken’ oversteeg de verwachtingen, net als het aantal aanvragen voor een proefteelt. Voordat een kweker of distributeur volledig overstapt op een ander ras gaat er minstens één jaar voorbij; een proefteelt is dan de geëigende methode om te kijken of het gewas in de specifieke praktijk van de kweker (bodem- en klimaatomstandigheden) zijn productbeloftes waar kan maken.